• אורי לנגליב

יפה לעין, בריא לגוף - הסלק

הבטחתי - ואני מקיים. הנה הכתבה השנייה בסדרת הכתבות "יהיו מזונותיך תרופותיך", והפעם נדבר על סלק.


כיצד משפיע סלק על בריאות הגוף?


הסלק הוא אחד השורשים היפים (תרתי משמע ) לאכילה . צבעו האדום כהה מושך את העין ואת הלב כפרי בשל . ואכן הסלק מוזכר עוד מימים עברו, כיפה לבריאות הלב, ואכן מתברר שיש בו חומרים המרפים את דפנות העורקים ומשפיעים (גם אם לא לאורך זמן) על ירידה מתונה של לחץ הדם.



  • יש בסלק כמות גדולה של בטאלאינים - נוגדי חמצון עצמתיים (והם אלה שמוסיפים לו את הגוון הייחודי). בזכותם נחשב סלק ללוחם בתאים סרטניים ומגן עלינו ממחלות סרטן.

  • סלק מכיל כמות גבוהה של אשלגן (ובנוסף סידן, מגנזיום, אבץ ונחושת) ואהוב מאד על ספורטאים, בעיקר לפני אימון. מראה ניצול טוב יותר של האנרגיה (ב16%). 

  • ברזל לא נמצא בו בכמות גדולה, אך זה שכן נמצא, נספג מצוין בגוף ולכן סלק מומלץ למצבי אנמיה.

  • למרות ערכו הגליקמי הגבוה, אין הוא מסוכן לחולי סוכרת. הסיבים תזונתיים שנמצאים בסלק בכמות גדולה, מונעים פירוק מהיר של הסוכר.

סלק מסייע לניקוי רעלים מהגוף


חשיבותו הגדולה ביותר של הסלק, היא ביכולתו להשפיע לטובה על מנגנון ניקוי הפסולת של הגוף ולעזור ולסייע בהגברת תהליך העיכול. וכידוע, סימן לבריאות טובה הוא כוח סילוק הרעלים של הגוף. הסיוע בניקוי רעלים מתאפשר בעזרת רכיב תזונתי כולין שנמצא בסלק הידוע בתור ממיס שומנים. כמו כן סלק ממריץ פעילות אנזימית וכך תורם לניקוי רעלים מהגוף.

ועוד קצת על הצבע של הסלק. הצבע האדום עצמו אינו מתפרק בגוף. ככל שנקדים לראותו שוב, כך טוב.


שימושים של סלק


יש האוהבים אותו במיץ, ואז כדאי לשתות אותו טרי ככל האפשר. לספיגה טובה יותר של ערכיו התזונתיים כדאי להוסיף לו מיץ לימון.

אבל אפשר גם אחרת. נסו את המתכון הבא: שלבו סלק חי מגורד על פומפייה יחד עם גזר  וקולורבי (שניהם בשלבי יציאה מהסל, מאחר ועונתם הוא החורף). ממש לפני ההגשה ערבבו אותם עם מיץ לימון שמן זית ומעט מלח והרי לכם סלט  יפהפה עשיר ובריא. 


את הסלק ניתן לאכול גם מבושל, ונזכיר את החמיצה המזרח אירופאית בה הוא מוגש מבושל (וחמוץ) ויש שאוהבים אף לבשלו עם בשר או שמנת. 

ויש לציין שבהגיון האירופאי ההיסטורי נחשבו גם מאכלים אלו כיפים לבריאות.



אציין מנה נוספת, אשר גם בה משולב הסלק בלימון וזהו הקרפצ'יו הטבעוני: פרוסות דקות ועדינות של סלק איכותי, אורגני ,טרי, טבול מיץ לימון, שמן זית וחומץ בלסמי, שמוסיפים לו בעדינות ואנינות של יופי אדום כהה בכתמי זהב . 

אפשר גם לאכול עלים של סלק. הם מכילים חומצה פולית, ויטמינים C, A, B וסיבים תזונתיים (לשיפור מערכת העיכול). יחד עם זאת, לא מומלץ לאכול עלי סלק לסובלים מאבנים בכליות או בכיס המרה (בשל הימצאותו של אוקסלט). זיכרו שלמרות מתנת הטבע ,שתמיד שומר על בריאותנו , כדאי להמשיך ולשמור על מודעות גבוהה ,תנועה ונשימה, להתראות בברכת בריאות ושימחה

  • Facebook Social Icon

צרו קשר:

052-309-1006

arkanaisrael@gmail.com

©2018  כל הזכויות שמורות לארקנה תוספי תזונה